LYROCK

Der er blevet klaget meget over børn og unges alitteraritet. Ud over den sædvanlige klagesang over manglende funktionel læse- og skriveevne, som mindst af alt skyldes de unge, men oftest de forældre, erhvervsfolk eller politikere, der i debativeren langer ud efter børn og unge, finder nogle, at ordentlig litteratur ikke læses af de unge. Ordentlig voksenlitteratur for de voksne forstås der - ikke mindst klassikere. Vi er nogle der synes, at Jammersminde af Leonora Kristina til fulde lever op til sit navn, og at det unge menneske som læser den frivilligt skulle konsultere en sagkyndig, om ikke det var bedre at bore og tune en knallert. Men børn og unge bruger meget litteratur; beat- og rocktekster, en genre som aldrig har fundet noget ståsted i litteraturen, høres og lyttes i adskillige timer dagligt af mange. Den rytmiske musiks tekster er sjældent accepteret som lødig litteratur; og sandt er det da også, at den oftest befinder sig på et andet plan end poesi af Jørgen Gustava Brandt og Klaus Rifbjerg. Et plan, hvor de fleste rockforfattere også nødigt ville finde sig selv. På engelsk hedder teksterne til musikken lyrics. Lyrik. Ordet stammer fra græsk og betyder ledsaget af lyrespil, digte båret af rytme, ofte i fast metrum. Lyren er et oldgræsk strengeinstrument, med 5 strenge ikke ulig guitaren. Metrum er versemål. Noget helt andet er poesi. Ifølge ordbogen stammer ordet også fra græsk: digtekunst, digtning i taktmæssige, rimede samt i prosanære frie vers. Ordenes semantik afslører en betydelig forskel. Lyrikken er brugsdigtning og poesien er kunst. Det er da også en ganske nyttig skelnen at bruge, hvis man vil kigge lidt nærmere på de sidste 3 årtiers mest brugte litterære genre, for øvrigt de eneste tre årtier den har eksisteret: rocklyrikken. Og den er ofte meget lødig, hvis vi skuer lidt længere end, dub-i-dub-i-jeg elsker dig-elsker du mig.
I midten af tresserne kaldte Carsten Grolin elguitaren vor tids skrivemaskine. Men den skrev ikke mange ord på dansk før 1967, hvor en skelsættende plade fra gruppen Steppeulvene udkom: Hip. Den første danske rockplade med danske tekster. Der var litterære referencer i tekstforfatteren og sangeren Eik Skaløes digtning, med hvem gruppen døde. Gruppens navn var hentet fra Herman Hesses roman Steppeulven. Pladen har overlevet snart 30 år, og findes i ganske mange unges CD-reoler. Et sprogligt og musikalsk velfungerende stykke dansk. I sangen Itsi-Bitsi besynger Eik Skaløe kvinden, Itsi-Bitsi, med strofer der har mindelser om salmer.

                                                                          Lad mig sejle i dine øjnes oceaner
                                                                          lad mig plukke af din øs bananer
                                                                          aberne plukker sig
                                                                          bølgerne klukker dig
                                                                          og jeg elsker dig langt højere end du aner
                                                                          åh-ja et langt højere tal
                                                                          så itsi-bitsi ta med mig til nepal.
Naiv, men inderligt, så Brorson er kongenial:          Hvad skal jeg sige, når mit sind
                                                                          i havets dybe grunde
                                                                          dog så lidt kan kige ind
                                                                          og ser så mange munde?

Eik Skaløe døde i det nordlige Indien i 1968, og Hip blev gruppens eneste plade. Både Eik og pladen er i dag myte. Sin exit fra det jordiske skrev han måske allerede om i sangen Dunhammeraften.

                                                                          Hvor er i henne venner - er festen forbi
                                                                          er jeg væk når I kommer tilbage - så er det fordi
                                                                          jeg er fløjet bort til øen som vi to så
                                                                          hvor jeg tar mine violette snabel tyrker sko på
                                                                          en dunhammeraften
                                                                          hammer med stort H.

Samme år kom den 2. danske rockplade. De fleste tekster var på engelsk, men en enkelt dansk huskes stadig. Thomas Vindings, bedstefarstemmen i alle de gode børneudsendelser, tekst til Young Flowers musik. Tidstypisk hedder pladen Blomsterpistolen.

                                                                          Oppe i træet der sidder sgu jeg
                                                                          Og jeg er langt langt væk.

En sproglig finurlighed i ordstillingen. Nytænkning, der i 1967 kun var muligt i beatmusikken, som det hed dengang. Og i sentresserne var de ofte højt oppe og langt borte. I 1968 udkom en Poul Dissing på plade med gruppe Beefeaters. Manden som senere vandt anerkendelse i kulturkredse med sange og musik af poeten Benny Andersen, sang dengang tekster af Laus Bengtsson. Bengtsson kaldte pladen en elektrisk roman. Et umuligt parforhold beskrives. Hun er hetæren, den ingen mand kan besidde.

                                                                          Et lagen gemmer på din duft
                                                                          og forhekser al fornuft
                                                                          Hvordan ku jeg mon tro
                                                                          at du var en af dem, der faldt til ro.

Fra samme tidlige periode i dansk rock er værd at nævne Skousen og Ingemann. Gruppen lænede sig i flere numre på folkevisetraditionen. Sangen om Knud Lavard er en moderne riddervise med et budskab mod det forestående EF. Med tidens sprog udtalte Niels Skousen: "Jeg synes , det er udmærket, at Magnus slår Knud Lavard ihjel. Det trip er helt rigtigt. Magnus er en mand, der står for decentraliseringen, derfor er han min helt."
Mange tror, at hutlihut stammer fra 2 begejstrede fodboldkommentatorers reportage ved Danmarks EM-sejr i Stockholm i 1992. Men i begyndelsen af 70erne eksisterede en gruppe med navnet Hutlihut. De nåede aldrig at udgive en plade, men lyrikken blev udgivet. Meget symptomatisk for tiden er ordene til Anne-Sofie fra Thorsgade.

                                                                          Hun havde en plads som hun syns var i top
                                                                          på en radiofabrik, et behageligt job
                                                                          Så hørte hun noget og fik en prop
                                                                          -tænk, mænd tjente mere, så sagde hun op

Den danske rockmusik blev politisk. Mange vil huske Troels Trier og Røde Mor, der tilhørte den alleryderste venstrefløj. Sjælden har musik haft så stor en politisk indflydelse på ungdomskulturen som i 70erne. Grupper som Slumstormerne, Oktobergruppen og Brødrene Sindssyg og titler som Ulykken på Lindøværftet 15.3.1971, Kom sukker i cementen, Thomas Nielsen blues og Al magt til folket giver et godt billede af den toneangivende tendens.
Disse er desværre ikke meget bevendt betragtet med den nye læseplan for dansk i hånden. Det tematiske, politiske og holdningsmæssige skal ud til højre (!) til fordel for det sproglige og stilistiske. En enkelt kan dog hævde sig sprogligt; Jesper Jensen skrev ord til Benny Holsts og Arne Würglers sange.
SANG OM FORSKEL

                                                                          Den samme himmel
                                                                          den samme jord
                                                                          den samme verden
                                                                          de samme ord
                                                                          men ellers er al ting forskelligt
                                                                          Hvem er bange?
                                                                          Hvem tør slå?
                                                                          Hvem er mange?
                                                                          Hvem er få?

Som en understregning af det politiske budskab er der under lyrikken noteret: Teksterne af Jesper Jensen må kun anvendes til undervisningsbrug - ikke til eksamen. Det klassedelende eksamenssystem skal ikke udnytte forfatteren.
I begyndelsen af 70erne debuterede en række kunstnere, der stadig er på toppen. Deres tidlige udgivelser fungerer stadig og er i dag klassikere. Sebastian, C. V. Jørgensen, Gasolin og Shubidua kan alle holde 25 års jubilæum i midten af 90erne. Teksterne svinger og fungerer og indholdet er meningsfuldt. Som i Pas på svinget i Solrød med ord af M. Mogensen og Gasolin:

                                                                          Put dine penge i Montebello bank
                                                                          så skal du nok blive lykkelig engang
                                                                          du får del i dividenden - når du blir senil
                                                                          og råd til en kone med et barn og en bil
                                                                          Åh ali ja ja speed den op
                                                                          hvorfor sku man sige stop
                                                                          men hey chauffør sæt mig lige
                                                                          af før svinget i Solrød.

Sangen er fra 1975, men passer ikke ringere på Danmark og danskerne i dag. Dividender, utroværdige banker, skilsmisser og Alier er stadig forsidestof i aviserne.
Sebastian formåede at male billeder. Fra debutpladen Den store flugt, der som noget dengang sjældent holdt sig på hitlisterne i langt over et år -det kunne næppe ske i dag for en politisk dubutplade med et produktionsbudget der kunne tælles i hundredekronesedler- stammer Da verden skreg.

                                                                          På vej mod ruderkonge så jeg gifttågen komme
                                                                          listende og lagde sig ømt
                                                                          En helt ny form for stress, dejlig som hjerter es
                                                                          svøbte os i lillagrønt.
                                                                          Så måbede klør knægt og spytted tungen ud
                                                                          tænkte på noget frækt og flipped' rigtigt ud.
                                                                          Avancerede rim, stærke billeder og antydninger til Alice i eventyrland.

C. V. Jørgensens sang Costa del Sol med allutionerne til et fascistoidt Europa er blevet en klassiker: Mit navn er Günther men folk hernede kalder mig for Otto.
Shubiduas sprogbrug er ofte ganske unikt. De behersker dobbelttydigheder, rytmik og underforståetheder. I deres bedste øjeblikke lader de ikke Benny Andersen og Halfdan Rasmussen meget efter.

                                                                          Jeg går a trapper, a stiger a gurker med mer
                                                                          for at se Rut hun er en lang cigar
                                                                          Mit hjerte banker og siger oh gid hun var her
                                                                          hvornår mon venten min en ende tar.

Skønt Højskolesangbogen bestemt ikke er nogen objektiv kvalitetsmåler, kan man med rette sige, at sangene deri opfylder en række strenge krav, såvel tekstlig som melodisk. Blandt alt for få moderne sangskrivere er både Kim Larsen og Shubidua repræsenteret i den seneste udgave. Om ikke andet bekræfter det en langt større folkelig gennemslagskraft end de digtsamlinger, der udkommer i næsten 1000 eksemplarer, hvis den virkeligt hitter.
Mange andre solister og grupper har skrevet hørværdige ord siden 1967. Mange har også skrevet ligegyldigheder og i værste fald ord, der lyder pinlige. En række kunstnere har også prøvet at gøre digtsamlinger mere spiselige ved at sætte musik til poesien. Mest kendt er Anne Linnets plader med Tove Ditlevsens Kvindesind og Erik Grips livtag med Frank Jæger og andre danske klassikere. Som en af de første, der forsøgte sig med rytmisk musik til poesi var Lasse & Matilde. Lasse Helner satte musik til Ditlevsens Pigesind som så lagde ord til Matildes stemme. Den gamle bluesguitarist Peter Thorup har sat musik til Tom Kristensens Rejsen til Kina. Pia Raug fik et enkelt hit, Chile, som er én sang på en hel LP med poesi af Inger Christensen. Gyldendals plademærke Exlibris stod for langt de fleste af disse produktioner.
Det er vigtigt at skelne mellem disse digtsamlinger sat til musik og virkelige rock- eller beatplader. Rocklyrikken er faktisk en stilart helt for sig selv, og enhver virkelig rockmusiker vil ikke kaldes digter eller forfatter. Undertiden eksisterer der blandt rocklyrikken og poesien en fællesmængde. Det sker oftest på litteraturens præmisser, som da Thorkild Bjørnvig i sit essay Oprør mod neonguden fra 1970 sammenlignede rocklyrikere med forfatterne Baudelaire, Rimbaud, Shelley og Johannes, ham med Åbenbaringen. Men det er ikke rockens mening at være intellektuel; at det sker engang imellem kan ikke undgås. Og når unge og børn hører rocklyrikken får de undertiden en intellektuel oplevelse: de ser billeder og visioner, de spekulerer og føler. Heldigvis byder dagens rytmiske musik på nye oplevelser.

                                                                          Byen lå der som invalid
                                                                          Toget rulled ind ved middagstid
                                                                          Støvet hviled under himlens tag
                                                                          Og byen bar på en eftersmag

Et flot billede til eftertanke, malet af Johnny Madsen. Den som hører ordene, kan næppe undgå at eftertænke. Lidt simplere er Dodos allegorier i sangen Sømand af verden.
                                                                          Her er en uro i hjertet
                                                                          som en beruset dag i maj
                                                                          du kom som sømand af verden
                                                                          og lagde stille til min kaj
                                                                          Men jeg ved at skibet bærer mit navn
                                                                          glemmer mig aldrig
                                                                          selv når du er langt fra min havn
                                                                          venter jeg på dig her.

Effektiv lyrik til en populær popsang. Ingen fortænkthed. John Lennon forklarede i sin tid rocken således: den er forbandet simpel og letforståelig. Den er som en stol. Ikke et billede af en stol.
Bare en stol. Og en stol er let at forstå. Som en tillægsgevinst til det simple og mundrette udtryk følger ofte ærlighed. Det er svært at formumme noget simpelt. Gennem de sidste få år har rapmusikken fundet fodfæste i Danmark. Som rockmusikken udsprang den fra de allerlaveste sociale grupper i USAs storbyer. Rap er rytme og tekst fremfor melodi, så ordene er af stor betydning. Og en ny generation har taget over med ganske stor autoritet. Ofte er det episk digtning med lange forløb. Således også gruppen Østkysthustlers, der påståes at have lavet verdens længste rapnummer på over 70 minutter. I den rappes der:
Hvorfor er der så ufedt i jylland.
Negationen af ordet fedt giver en tæmmende distance til et anspændt forhold landsdelene imellem. Det er ligefrem. Det fungerer. Og de unge lytter til det. Og det er ikke så ringe. For det fornuftige lystbetonede forhold har de sjældent til den intellektuelle poesi, som så mange voksne gennem et skoleforløb prøver at pådutte de unge. Den ægte rock er ikke intellektuel, men den kan sandelig godt give unge og gamle litterære oplevelser.

Artiklen har været bragt i Børn & bøger nr. 6 1996

Printvenlig layout

print venlig version